Ned i vekt med karbohydrater

Mye av grunnen til at jeg ønsker å skrive denne bloggen, er at jeg har et brennende ønske om å nå ut med budskapet om at man ikke trenger å kutte karbohydrater for å gå ned i vekt – snarere tvert imot! Siden januar har jeg kuttet ut kjøtt og animalske produkter fra mitt kosthold. Jeg har samtidig kuttet ut oljer og andre svært bearbeidede fettkilder, og spiser i stedet avokado, nøtter etc. Resultatet? Minus 16 kg og jeg fortsetter å gå ned.

Jeg har prøvd lavkarbo. Da hadde jeg konstant lyst på pasta. Fordi jeg ikke kunne spise pasta og andre ting jeg setter pris på spiste jeg mange «sunne» godsaker. Fordøyelsen slet ettersom jeg spiste så store mengder fett og jeg følte meg tung og ekkel. Som om ikke det var nok, gikk jeg konstant med dårlig klimasamvittighet. Å spise kjøtt i de mengdene jeg gjorde kunne vel ikke være bra for den jorda vi lever på?

I tillegg til lavkarbo har jeg prøvd mye annet: 5:2, telling av kalorier, faste frem til kl. 12. Felles for alt er at det har gitt resultater når jeg har fulgt opplegget. Problemet som alltid oppstod var dog at jeg alltid sprakk. Jeg var sulten, ulykkelig og fant liten glede i mat. Jeg overspiste og underspiste om hverandre, og jeg gikk opp i vekt.

Mitt behov for å gå ned i vekt fikk meg til å sjekke ut alle kildene jeg kunne finne. På Youtube fantes det to slanke, flotte jenter som snakket om HCLF (high carb low fat) og naturlig mat. På et tidspunkt bestemte jeg meg for å prøve det ut. Og her sitter jeg da: Med mer energi, finere hud (har sluttet å bruke foundation på hverdager fordi huden ser fin ut uten), jeg gleder meg til alle dagens måltider og jeg går ned i vekt. Fordi jeg har mer energi er jeg også mye mer i bevegelse enn tidligere. Jeg kan løpe 4 km sammenhengende. Generelt sett vil jeg si at mens helsa tidligere var på cirka 5 av 10, er jeg nok nå oppe på 8-9.

Jeg fortsetter å gå ned i vekt og tar en dag av gangen. Samtidig setter jeg meg delmål uten å vite hva det endelige vektmålet er. Jeg vet hvordan jeg vil se ut. Hvordan jeg vil føle meg. Men jeg vet ikke hva jeg veier når jeg er der. Derfor tar jeg 5 kg av gangen. Setter meg nytt mål og ser fremgangen. Nå har jeg faktisk gått ned mer enn halvparten av det jeg ser for meg at jeg skal ned.

Det er ingen tvil om at jeg vil fortsette å skrive mye om denne livsstilen, men jeg anbefaler alle å sjekke ut Maddie Lymburner og High Carb Hannah på Youtube for å få ennå mer informasjon, oppskrifter og inspirasjon til å kanskje legge om sin egen livsstil.

Havregrøt har blitt fast på menyen etter at jeg la om livsstilen. Her med eple, kanel, mandelmelk, lønnesirup og rosiner.